Het moment dat we van thuiswerken naar kantoor terugkeren komt steeds dichterbij. Toch zullen we nog wel enige tijd rekening moeten houden met de richtlijnen van het RIVM.

De verwachting is dat kantoren blijvend anders ingericht en gebruikt gaan worden. Ook wanneer het virus niet meer heerst. Zo wordt flexibel werken steeds normaler, worden gebouwen slimmer gemaakt en komt er meer focus op gezondheid en hygiëne.

Hoe ziet dat eruit, een kantoor inrichten volgens de nieuwe richtlijnen? Verandert de functie van het kantoor? Welke oplossingen hebben we daarvoor nodig? Allemaal vragen waarop geen eenduidig antwoord gegeven kan worden. Wij geven daarom een aantal tips waarmee een kantoorruimte op korte termijn corona-proof ingericht kan worden.

De vergaderruimte

Behalve een plek om te werken, is het kantoor ook een plek om collega’s te spreken of te vergaderen. Een vergaderruimte met een tafel in het midden en stoelen eromheen, zoals we gewend zijn, kan met de huidige regels onhandig zijn. Het is beter om voor een andere flexibele opstelling te kiezen en de stoelen eens langs de wanden of tegenover elkaar te plaatsen. Hiermee creëer je een open ruimte in het midden waar je met voldoende afstand in en uit kan lopen.

Het merk Ahrend heeft het mooie flexibel modulesysteem Lounge Scape. De afwisseling tussen elementen in diverse breedtes en hoogtes maakt dit meubel speels. De losse elementen kunnen allemaal anders gestoffeerd worden. Het is voor ons als interieurontwerpers dan ook een ideaal systeem om toe te passen. Het is flexibel en er is voor elke ruimte een geschikte opstelling.

Fotocredit: Ahrend

De werkplekken

Persoonlijke ruimte, veiligheid en hygiëne zullen een blijvende invloed hebben op de inrichting van kantoren. Open kantoortuinen met een hoge concentratie (flexibele) werkplekken zullen daarom moeten worden aangepast.  

Om op korte termijn zo effectief mogelijk gebruik te maken van de beschikbare ruimte kan het ‘rug aan rug’ werken een snelle oplossing zijn. Daarnaast kun je gebruik maken van separatieschermen tussen de verschillende werkplekken.

Voor de toekomst kan een nieuwe kantoorindeling zeer waardevol zijn. Denk hierbij aan kleinere werkclusters met méér vierkante meter per medewerker. Door gebruik te maken van modulair meubilair is het mogelijk om bestaande werkplekken zonder grote veranderingen op te splitsen in kleinere eilanden of individuele werkplekken. Ook veel akoestisch meubilair kent een modulair karakter en laat zich eenvoudig aanpassen aan de verschillende indelingen. Bijvoorbeeld door als een tijdelijke extra tussenwand te dienen.

Fotocredit: Buzzispace

Met deze aanpak optimaliseer je de ruimte volgens de nieuwe veiligheidsnormen zonder in te boeten aan werkcomfort.

De Toekomst

Wat kunnen we op de lange termijn verwachten op het gebied van werkplekken op kantoor? De werkplekken zullen steeds meer gaan aansluiten bij de activiteiten die iemand verricht. Er ontstaat dus een grote variatie aan werkplekken passend bij wat iemand op een dag doet. Ontmoeten had al een nadrukkelijke plek gekregen, vaak in de vorm van werkcafés, open ruimten om samen te kunnen werken in brede gangen en verkeersruimten waar men kan ‘aanlanden’.

Een mooi voorbeeld van een veranderde werkplekvorm is Soft Work van Vitra. Soft Work is een modulair concept aangepast aan de individuele behoeften en ruimten. Aangezien het werk niet meer gebonden is aan een specifieke locatie, zijn er nieuwe gedragspatronen ontstaan die geleidelijk hun weg vinden naar het kantoor. Zo is de sofa een werkplek geworden.

Fotocredit: Vitra

Aan de andere kant zullen er ook juist afgesloten concentratieplekken of stiltezones met meerdere werkplekken nodig zijn waar iemand ongestoord werkzaamheden kan verrichten.

Fotocredit: Buzzispace

Fotocredit: Buzzispace

Auteur: Carolien Sloot